Икона божией матери черниговская

Православная церковь называет Богородичные иконы своим достоянием, ведь в каждой из них скрыта чудотворная сила, любовь и чистое милосердие Богородицы к нуждам молящихся. По одной из версий, Икона Божией Матери – Черниговская, или в народе Гефсиманская – список (или, копия), написанный с Ильинского образа Богородицы. Правда, ни одного подтверждения этому факту нет.

Дата празднования: 14 сентября

История плачущей иконы

О Черниговской иконе заговорили еще в далеком 17 веке – когда в 1662 году она покоилась в стенах Троицко-Ильинского монастыря. Именно тогда Божья обитель была спасена от нападок татар благодаря многочисленным молитвам верующих. Жители Чернигова видели, как с образа Святой Владычицы стекали слёзы, а через несколько дней иноплеменные напали на город, разорив его и убив много неповинных людей. После молитв к Богородице, послушники храма покинули его, найдя свое спасение в недрах пещер.

Татары сумели прорваться в Святую обитель, но разворовать драгоценности на иконах они так и не смогли. Неведомая им сила разбрасывала их от икон и не впускала в пещеры, где прятались выжившие верующие и священнослужители. Неверные были настолько испуганы незримой силой, что предпочли скрыться из города. С тех пор от чудесной иконы стали исходить новые волшебные явления, которые были засвидетельствованы.

Богородица является первой заступницей и молитвенницей за жизнь всех верующих христиан.

Чудеса об этой иконе были описаны святителем Дмитрием Ростовским в книге «Руно Орошенное». Заканчивая ее, он писал: «Конец книги, но не чудес Пресвятой Богородицы, ибо кто может их исчислить».

В 1852 году дворянка Александра Григорьевна Филиппова пожертвовала чудотворящую икону в Гефсиманский скит.

Спустя некоторое время снова начались прославления иконы Богоматери. Так, в 1869 случилось первое невероятное чудо от Гефсиманской иконы, которое документально засвидетельствовали. С того времени волшебные исцеления даруются молящимся христианам не только у самого образца, но и подле его список (копии).

Чудо иконы начала распространятся с необычайной скоростью и люди самых разных сословий с непоколебимой верой шли к чудотворной иконе Богородицы после мучений, страданий и болезней. Христиане жаждили телесного и духовного исцеления и милость Божия не оставляла их.

К началу 20 века было документально засвидетельствовано уже более сотни чудес.

Молитва перед иконой

Небесный статус изображенных на иконе – Богородицы с Младенцем на руках – говорят их величественные одеяния. Короны, украшающие головы святого семейства считается символом их Царствия над миром. Младенец Иисус благословляет всех верующих жестом своей руки. Священный список, находящийся в другой руке Иисуса призывает читать и придерживаться заповедям Божьим.

Чудотворная Черниговская икона Божией Матери: о чем молятся ее последователи и текст молитвы Вы найдете ниже.

О, Пресвята́я Де́во, Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего, Цари́це Небеси́ и земли́! Вонми́ многоболе́зненному воздыха́нию душ на́ших, при́зри с высоты́ святы́я Твоея́ на нас, с ве́рою и любо́вию покланя́ющихся пречи́стому о́бразу Твоему́: се бо, грехми́ погружа́еми и скорбми́ обурева́еми, взира́юще на Твой о́браз, я́ко живу́щей Ти с на́ми, прино́сим смире́нная моле́ния на́ша, не и́мамы бо ины́я по́мощи, ни ина́го предста́тельства и утеше́ния, то́кмо Тебе́, о, Ма́ти всех скорбя́щих и обремене́нных. Помози́ нам, немощны́м, утоли́ ско́рбь на́шу, наста́ви на путь пра́вый нас, заблу́дших, уврачу́й боле́зненная сердца́ на́ша и спаси́ безнаде́жныя. Да́руй нам про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии проводи́ти, пода́ждь христиа́нскую кончи́ну и на Стра́шнем Суде́ Сы́на Твоего́ яви́ся нам милосе́рдая Предста́тельница, да всегда́ пое́м, велича́ем и сла́вим Тя, я́ко Благу́ю Засту́пницу ро́да христиа́нскаго, со все́ми угоди́вшими Бо́гу. Ами́нь.

Верующие христиане взывают к Святой в отчаянные минуты душевных терзаний, несчастий и бед. Молятся о смягчении сердца и болезнях.

Обрести покой в душе, избавиться от грехов, неизлечимых болезней, внезапной смерти и получить поддержку в борьбе с такими недугами, как оспа, слепота и паралич – то, в чем помогает икона Черниговской Божией Матери.

В настоящее время подлинная Ильинско-Черниговская икона Пресвятой Богородицы находится вместе с Елецкой-Черниговской в возрождённом в 1992 году Черниговском Успенском Елецком монастыре.

Тропарь, глас 5

Пречи́стая Влады́чице Богоро́дице,/ упова́ние всех христиа́н,/ поне́же ина́го упова́ния не и́мамы, ра́зве Тебе́,/ Всенепоро́чная Влады́чице моя́, Госпоже́ Богоро́дице,/ Ма́ти Христа́ Бо́га моего́,/ те́мже поми́луй, и изба́ви мя от всех зол мои́х,/ и умоли́ ми́лостиваго Сы́на Твоего́ и Бо́га моего́,/ да поми́лует окая́нную ду́шу мою́/ и да изба́вит мя от ве́чныя му́ки// и сподо́бит мя Ца́рствия Своего́.

Перевод: Пречистая Владычица Богородица, надежда всех христиан, поскольку иной надежды не имеем, кроме Тебя, Всенепорочная Владычица моя, Госпожа Богородица, Матерь Христа Бога моего, потому помилуй и избавь меня от всех бедствий моих, и умоли милостивого Сына Твоего и Бога моего, да помилует несчастную душу мою и да избавит меня от вечных мук и удостоит Царствия Своего.

Черниговская-Гефсиманская икона Божией Матери

Празднование 1/14 сентября

Обитель иноков. Сюда
Пришли мы помолиться.
И здесь от горя и труда
Хотим на час забыться.

Идем в пещерный Божий храм,
Где у святой иконы
Отрадно волю дать слезам,
Земные класть поклоны.

Владычица Небес глядит
Любвеобильным взором
И как бы хочет всех покрыть
Чудесным омофором…

Эти бесхитростные, но искренние строки были написаны в день ангела великого старца Варнавы Гефиманского, спустя шесть лет после его кончины – происшедшей прямо во время его коленопреклоненной молитвы в алтаре. Принадлежат они иеромонаху Ефрему, духовнику Черниговского скита, расположенного в получасе ходьбы к востоку от Троице-Сергиевой лавры. До недавнего времени о Гефсиманском и Черниговском скитах, отделенных друг от друга лишь водной протокой, не упоминалось ни в одном путеводителе, а экскурсоводам не разрешалось рассказывать о них: территорию самого Гефсиманского скита и доныне занимает секретный военный НИИ.

Зато окрестные пейзажи знакомы всякому православному человеку: именно здесь, «у Черниговской» нашел натуру для многих своих картин из иноческой жизни, в том числе и сцен жития преподобного Сергия, замечательный русский художник Михаил Васильевич Нестеров.

Более же всего этот скит известен как местопребывание одной из самых чтимых в России икон Богородицы. Здесь 1 сентября 1869 года, в день церковного новолетия, в «пещерном отделении» Гефсиманского скита лавры, просияла новая чудотворная – Черниговско‑Гефсиманская. В этот день и совершается общецерковное празднование сему образу.

Осенью 1869 года парализованная тульская крестьянка Фекла Адрианова получила исцеление по молитве пред сим образом, и с того времени только по 1899 год было зарегистрировано 105 чудес от Черниговской‑Гефсиманской иконы.

С древнерусским городом Черниговом связано несколько чудотворных образов Пречистой: Чернигово‑Елецкий, Чернигово‑Ильинский, Чернигово‑Гефсиманский. Сам первообраз Черниговской был обретен еще в 1069 году основателем русского иночества, преподобным Антонием Печерским, в ветвях ели (откуда и название «Елецкий», с городом Елец никак не связанное). Как сообщает Нестор‑летописец, когда черниговский князь Святослав Ярославич разгневался на Антония, тот ушел из города на Болдину гору, выкопал себе пещеру и поселился в ней. Там и обрел подвижник Черниговско‑Елецкую икону как знак милости Пречистой к новой обители. Празднование Елецкой иконе совершается 11 января, пишется на ней ель, среди зеленых ветвей которой покоится образ Богородицы с Младенцем на коленях. Сам первообраз Черниговской пропал еще в начале XVII столетия после разрушения Елецкой Успенской обители поляками.

В 1658 году инок черниговского Ильинского монастыря Геннадий написал новый образ Черниговской, принадлежащий к типу Одигитрии и прославленный многими чудесами. О двух повествуют надписи на его окладе: «Чудодейственное течение слезное на оном честном образе видимо было 1662 год с 16 по 24 число апреля» и «В 1662 году было нашествие татар на град Чернигов, но к сему Чудотворному образу не могли прикоснуться руки нечестивых сарацин». Празднование этому изводу Черниговской, пребывавшему в Троицком соборе Троице‑Ильинского монастыря в Чернигове, совершается трижды в год – в Троицын день, 16 апреля и в день Ильи‑пророка.

Еще в 1658 году список с этой иконы был взят в Московский Кремль в патриарший собор Двенадцати Апостолов.

Черниговско‑Гефсиманский образ по размерам больше первообраза и написан на полотне. Он был вкладом в «пещерное отделение» (где иноки начали селиться спустя три года после основания самого Гефсиманского скита в 1844 году) девицы Александры Филипповой, сделанным в 1852 году.

По толкованию современного богослова о. Александра Мумрикова, на этой иконе Очи Приснодевы, обращенные к Отцу, обращают к Нему же и человеческий разум, и тем самым «здесь, у Палаты Духа Святого, дышит Живоначальная Троица во всей своей полноте». И Пречистая и Младенец, восседающий на Ее левой руке – в царских венцах.

В Гефсимании на Святой земле окончился земной путь Пречистой, это место ее славного Успения, слывущего второй Пасхой – этот праздник установлен еще современниками Богородицы, самими апостолами, и продолжается девять дней, с 15 по 23 августа по христианскому летоисчислению.

Успенских храмов в православном мире неичислимое множество; Гефсиманий же на русской земле в силу особой святости этого понятия было очень немного. Престольным праздником в них считается не самый день Успения Богородицы (15 августа), а день Ее Вознесения на небо, отмечающийся 17 августа. Только в этот день на территорию Гефсиманского скита допускались женщины; нижняя же подземная церковь была посвящена Гефсиманскому молению Спасителя, и ее храмовым праздником была вся Страстная Седмица.

Сама же чудотворная пребывала в пещерном храме во имя Михаила Архангела под величественным краснокирпичным храмом Черниговского скита.

Аналогичной по устройству была «Гефсимания» в пустоши Лариной при сельце Воронине в двух верстах от Зарайска (тогда Рязанская губерния, ныне Московская область), где в мае 1909 года была открыта женская община с подземным храмом Успения, над которым уже в годы Первой мировой войны строился храм Ее Вознесения (по замыслу будущего святителя‑мученика, епископа Арсения (Жадиновского)).

Еще одна и тоже недостроенная Гефсимания располагалась между трапезным храмом и Успенским собором «Пречистой на Горицах», ‑ Горицкого монастыря в Переславле-Залесском. Задуманная в подражание подмосковному Новому Иерусалиму и строившаяся теми же мастерами, которые восстанавливали там после пожара Воскресенский собор, величественное барочное здание этой Гефсимании простояло до 1880‑х, когда было по ветхости разобрано.

Но только в Гефсимании близ Троице‑Сергиевой лавры вплоть до 1928 года продолжались богослужения и теплилась иноческая жизнь; затем скит был разогнан и его братия, все еще значительная (ведь именно сюда перешли насельники закрытой в 1919 году и отданной под армейское электротехническое училище Лавры), разошлась кто куда сумел, а последний скитоначальник игумен Израиль умер в ссылке в начале 1950‑х.

Бывшее же «пещерное отделение» еще в 1893 году получило статус самостоятельного Черниговского монастыря. Тогда здесь был освящен новый Черниговский собор и выстроена огромная, не уступающая по высоте лаврской колокольня, видимая издалека, уже с железнодорожной станции Сергиев Посад. Еще в 1891 г. здесь был погребен инок Климент, в миру – Константин Николаевич Леонтьев, замечательный русский мыслитель и литератор. В 1919 г. по соседству с ним нашел последнее земное успокоение Василий Васильевич Розанов. До 1991 года их могилы пребывали в запустении. Святое же тело «старца‑утешителя» Варнавы (1831‑1906), к которому сюда сходились и съезжались люди изо всех уголков России, по закрытии Черниговского монастыря было перенесено на городское Вознесенское кладбище. Но и это кладбище было закрыто и разорено в 1934 году, и тогда тело старца сумели перенести на Никольское кладбище; однако в 1952 году безбожники добрались и до него, и могилу старца Варнавы в третий раз перенесли, теперь на Северное городское кладбище тогдашнего Загорска. Но как при жизни нес старец Варнава возложенный на него в 30‑летнем возрасте духовным отцом подвиг старчества: «с любовью принимать всех приходящих и никому не отказывать в советах и наставлениях», так и все эти годы к его могилам стекались все новые поколения богомольцев.

Но не забывали православные и первую из его могилок, в самом Черниговском скиту, православные не забывали, хотя попасть на нее было непросто: здесь последовательно находились «колония для уголовного элемента», интернат для слепых, интернат для искалеченных солдат Великой отечественной войны, наконец, ПТУ для детей‑инвалидов. Лишь в 1989 году были возобновлены регулярные богослужения на могилке старца, а летом 1990 в Черниговском скиту возобновилось иноческое общежитие.

После закрытия Черниговского скита в 1922 г. чудотворная была перенесена оттуда в Москву, в церковь Сергия в Рогожской слободе (близ Андроникова монастыря), ‑ по ходатайству рабочих завода «Серп и молот. Там она пребывала до закрытия этого храма в 1938 г. Большинство икон и церковных книг были тогда сожжены во дворе, причем среди них были очень редкие и дорогие ноты, специально изготовленные для местного хора из слепых певчих; как те ни просили пожалеть их и не лишать куска хлеба, уничтожили всё. Однако чудотворная уцелела и была передана в частные руки, в семью подмосковных христиан. Храм Сергия в Рогожской был заново освящен в декабре 1991 г., однако Черниговская сюда не вернулась (местночтимой святыней этого храма стал теперь образ Богородицы «Утоли моя печали», перед которым ежевоскресно читаются акафисты).

Список с Черниговско‑Гефисиманской иконы встречает богомольцев в притворе Троицкого собора лавры, приходящих поклониться почивающим здесь святым мощам Игумена Земли Русской. В самом скиту ежедневно и во всякое время года совершается таинство соборования болящих и страдающих душевными и телесными недугами. Братия и весь народ православный ожидают возвращения в скит и самой чудотворной, и святых мощей местночтимого во многих уголках Святой Руси честных мощей старца Варнавы и возлагают свое упование на Саму Пречистую, как поется в тропаре пред Черниговской Ее иконой:

К Богородице прилежно ныне притецем,
грешнии и смиреннии, и смиренно припадем,
в покаянии зовуще из глубины души:
Владычице, помози, на ны милосердствовавши, потщися,
погибаем от множества прегрешений,не отврати Твоя раби тщи,
Тя бо и едину надежду имамы.

Соборование

Соборование — таинство, в котором при помазании человека освященным елеем (маслом), призывается на него благодать Божия для исцеления от телесных и душевных болезней и отпущения ему забытых без злого умысла грехов.

Особой подготовки не требуется, но в течении максимум 3 дней до или после соборования нужно исповедаться и причаститься Святых Христовых Тайн.

Младенцев не соборуют, так как у них не может быть сознательно совершенных грехов. Детей соборуют с 7 лет — с того возраста, когда они самостоятельно могут исповедоваться.

Таинство соборования совершается ежедневно, кроме воскресных и церковных праздничных дней.

Таинство начинается в 12:00, но приходить в храм нужно заранее, примерно за полчаса, чтобы подать имена за иконную лавку.

Таинство Соборования НЕ ПЕРЕНОСИТСЯ на более поздний час из-за опоздавших.

Благоговейное отношение к Таинству не позволяет православному христианину опаздывать и присоединяться к соборующимся после его начала. Опоздавший нарушает закон не отдельного храма, священника или сотрудников церковной лавки, но Того, Кто установил сами Таинства.

Тщательная подготовка к Таинству включает в себя и распределение своего времени с тем, чтобы прибыть в скит заблаговременно и без суеты подать свои имена в церковную лавку.

Убедительная просьба рассчитывать график поездки исходя из актуальной дорожной ситуации, которая порой вынуждает терять до нескольких часов в пути из-за простоя в пробках.

Как добраться до скита указано в разделе контакты.

Спаси Господи за понимание!

На первой седмице Великого поста Таинство Соборования не совершается.

Гефсиманский Черниговский Скит

Гефсиманский Черниговский Скит является подворьем Свято-Троицкой Сергиевой Лавры – ставропигиального мужского монастыря Русской Православной Церкви. Скит основан в 1844 г. наместником Свято-Троицкой Сергиевой Лавры прп. Антонием (Медведевым) при деятельном участии свт. Филарета (Дроздова). В 1847 г. при ските основано Пещерное отделение блаженным схимонахом Филиппом. Уединённая живописная местность привлекала монахов, жаждущих безмолвия, и скит вскоре стал местом тихого пристанища для более чем 400 монахов. После революции 1917 г. скит, как и большинство храмов и монастырей России, был закрыт. Монашеская жизнь вновь возродилась в скиту в 1990 г.

«Скит» (на коптском языке «шиет») – пространная равнина. Так называлась дикая песчанная местность в Египте, начало пустынножительства в которой положил прп. Макарий Египетский в IV в. Впоследствии этим же именем стали называть подобные уединённые места, устраиваемые при некоторых монастырях для искавших безмолвия и жаждущих более сторого подвижничества монахов. Гефсиманским скит назван в честь Иерусалимского сада, где погребена Богоматерь, а Черниговским – в честь Её чудотворной Черниговской иконы, прославившей скит в конце XIX века.

Теперь скит открыт для паломников, желающих поклониться его святыням, и всех, кто хочет узнать историю монастыря, увидеть его достопримечательности – пещерные храмы, монашеские кельи и святой источник. Помимо пещер скит известен уникальным архитектурным ансамблем храмов, построек и монастырских стен, сохранившихся доныне.

Переступая порог святой обители, следует помнить, что скит — особый дом молитвы, уединения от мира. Уважая святость места сего, следует знать и выполнять несложные правила: необходимо сохранять скромный и благопристойный вид. Мужчинам нужно быть в рубашках и брюках, женщинам — в юбках и с покрытыми головами. Женщины в брючных костюмах, джинсах или коротких юбках могут получить юбку при входе в храм.

Кондак 1.

Избранней от Святыя Троицы, превысшей Небесе и земли, Царице Богородице благодарственная песнопения воспеваем. Ты же, Пречистая, яко имущия державу непобедимую, от всяких нас бед свободи и на всякое разумение настави и к деланию заповедей Сына Твоего приведи, да зовем Ти:

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Икос 1.

Во дни оны Пречистая Божия Мати милость Свою граду Чернигову дати восхоте. И се, чу́дная икона Ея на древе ели явися; тем же и нарицается Черниговская Елецкая. И вернии православнии людие с великою радостию ту икону взяша и Матерь Божию прославиша, глаголюще:

Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго;

Радуйся, Поборнице верных.

Радуйся, яко Тобою радость воссияет;

Радуйся, бесо́в поражение.

Радуйся, благочестивых озаряющая смыслы;

Радуйся, мудрых века сего посрамление.

Радуйся, море чудес многоводное;

Радуйся, Споручнице грешных усердная.

Радуйся, к Сыну Твоему ходатайство немолчное;

Радуйся, благ вечных Подательнице.

Радуйся, Сокровище многих щедрот;

Радуйся, верных спасение чу́дное.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 2.

По времени, грех наших ради, сия икона чудотворная утрачена бе; но не до конца прогневася Пресвятая Богородица и милость Свою граду Чернигову паки возврати. И се, иная чудотворная икона во граде Чернигове явися, во обители пророка Божия Илии; тем же и наречена бе Черниговская Ильинская. Мы же, грешнии, милость Пресвятыя Богородицы прославляем, вопиюще: Аллилуйя.

Икос 2.

Многажды прегрешили есмы и каемся трепеща: неужели гнев Господень поразит нас? И паки таяжде творим. И во дни оны святая обитель пророка Илии разорена бе и икона чу́дная Пресвятыя Богородицы исчезе. Но и списки ея чтимии мнози по земли Русстей распространишася. Мы же, грешнии и смиреннии, яко видехом милость Пресвятыя Богородицы, вопием:

Радуйся, Агнца и Пастыря Мати;

Радуйся, многих зол избавление.

Радуйся, Царице Небесе и земли;

Радуйся, Упование верныих.

Радуйся, Столпе веры непоколебимый;

Радуйся, скорбящих Отрадо и Утешение.

Радуйся, Главизно пророческих словес;

Радуйся, мученик светлая Славо.

Радуйся, в терпении помощь всесильная;

Радуйся, падших восстание.

Радуйся, заблуждших вразумление;

Радуйся, Сокровище благих неоскудное.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 3.

Имущи упование на Тя, всех христиан Надеждо, благочестивая девица Александра, получивши в дар икону сию честну́ю, во граде Чернигове явлену, пред нею же излиющи всю скорбь души своея, вопиющи: Аллилуйя.

Икос 3.

Имущи ум в Бозе утвержден и Господу Иисусу и Пречистей Матери Его послужити хотящи, девица Александра икону сию во обитель Гефсиманскую, иже при лавре Сергия преподобного, в рукотвореныя пещеры пожертвовати восхоте, да молятся иноци пред нею, глаголюще:

Радуйся, Христа Бога нашего Пречистая Мати;

Радуйся, Утробо Божественнаго воплощения.

Радуйся, превысшая Небесных воинств;

Радуйся, бесо́в поражение.

Радуйся, человек упование и утверждение;

Радуйся, наше спасение вечное.

Радуйся, мира неустанная Хранительнице;

Радуйся, земли Российския Предстательнице и Защитнице.

Радуйся, в бурех и напастех пристанище;

Радуйся, просвещение во тьме сущих.

Радуйся, в нужда́х скорая Помощнице;

Радуйся, иноцев Наставнице.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 4.

По прошествии лет Пречистая Дева Богородица сию Свою икону чудесы многими прославити восхоте, да славят людие Московстии благодать Божию, непрестанно зовуще: Аллилуйя.

Икос 4.

Во дни оны благочестивая жена Фекла, тяжцем недугом обдержима сущи и николи же исцеление получити сподобльшися, в пещеры Гефсиманстии принесена бе. И абие недуг расслабления остави ю пред лицем людий многих. Тем же и мы благодарно вопием:

Радуйся, всея Вселенныя Мати;

Радуйся, скорбей и печалей наших Утоление.

Радуйся, в беда́х и напастех Заступление;

Радуйся, Щите всем чистиим сердцем.

Радуйся, просвещение во тьме сущих;

Радуйся, Надеждо благочестивыих неизменная.

Радуйся, Взыскание нас погибающих;

Радуйся, христианом ходатайство благоприятное.

Радуйся, Ниво щедрот многоплодная;

Радуйся, Разума свет воссиявшия.

Радуйся, Живот, Истину и Путь нам показавшия;

Радуйся, яко в Рождестве и по Рождестве Дева пребываеши.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 5.

Вси людие Московстии дивящеся, како в пещерах новозданных таковое чудо явися. И абие святитель Иннокентий, стольнаго града Москвы пастырь, сие чудо испытати восхоте. И в беседе с женою Феклою истину уведый, прослави благодать Божию и милость Царицы Богородицы, вопиюще: Аллилуйя.

Икос 5.

От того дне и часа прослави Царица Небесная сию икону Свою чудесы многими; не токмо в земли Московстей, но и паче из многих мест земли Российстей людие притекаху и благодати исцелений сподобляхуся. Тем же и мы благодарно вопием:

Радуйся, благословенная в женах;

Радуйся, благая Вратарнице, Небеса открывающия.

Радуйся, Руно орошенное;

Радуйся, Стено необоримая.

Радуйся, Свеще неугасимая;

Радуйся, чудес Подательнице.

Радуйся, ширшия небес;

Радуйся, Скиние святая, в ней же прославися Господь.

Радуйся, Земле обетования;

Радуйся, Кивоте святыни.

Радуйся, человек естество обожившия;

Радуйся, Хлеб животный нам даровавшия.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 6.

Яко и́ногда от иконы тоя чудеса течаху обильно и людие православнии милости Господни прославляху; сице и ныне мы, недостойнии, Твоя, Владычице, благодеяния согласно славим, вопиюще: Аллилуйя.

Икос 6.

Людие Российстии, благодать Божию славяще и сию икону новоявлену, многими чудесы прославлену, благоговейно лобызающе, вопияху:

Радуйся, Сына Твоего и Бога за нас умоляющия;

Радуйся, ходатайство ко Господу благоприятное.

Радуйся, оружие на врази многовидное;

Радуйся, Покрове овца́м Христовым.

Радуйся, духу сокрушенному Отрадо и Утешение;

Радуйся, от напастей вражиих защищение.

Радуйся, Заре света Христова;

Радуйся, возвестившия пленным спасение.

Радуйся, высото несравненная;

Радуйся, горних воинств честнейшия.

Радуйся, Утро, принесшее День;

Радуйся, рождшия Солнце правды.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 7.

Егда бури и напасти землю Русскую посетиша, грех наших ради; тогда и обитель Пещерная разорению подвержена бысть. Токмо храм Черниговския Божия Матере, разорения избегнувый, многия люди привлекох, да вопиют пред образом Ея чудотворным: Аллилуйя.

Икос 7.

Егда безбожнии человеци рассверипеша и храм святый и икону чудотворную уничтожити восхотеша; тогда благочестивии работници Московстии, ихже имена Ты, Господи, веси, сию икону у безбожныих испросиша; и тии повелеша, икону чудотворную да во́зьмут и в стольный град Москву да принесут. Яко невозможная человеком Богови возможно есть. И ныне мы, грешнии, взываем: Радуйся, Радосте нечаянная;

Радуйся, в беда́х и напастех скорая Заступнице.

Радуйся, победившия фараона мысленнаго;

Радуйся, благ духовныих Подательнице.

Радуйся, к мiру горнему Восхождение;

Радуйся, благочестивыих человек укрепление.

Радуйся, благаго Промысла сослужительнице;

Радуйся, Церкве Божия укрепительнице.

Радуйся, православныих христиан Отрадо и Утешение;

Радуйся, милости неиссякаемый Источниче.

Радуйся, яко к Тебе руце воздеваем;

Радуйся, яко нозе Твои лобызаем.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 8.

Егда тии благочестивии работници честную Твою икону взяша и в стольный град Москву принесоша; тогда Ты, Пречистая Богородице, сию икону в храм преподобного Сергия, иже на Рогожках, поместити благоволила еси. И вси людие Московстии со умилением ю лобызаху и милость Сына Твоего прославляху, вопиюще: Аллилуйя.

Икос 8.

Егда Твоя, Владычице, чу́дная икона в стольный град Москву принесена бе; тогда людие Московстии ко святыни Твоей стекахуся и со умилением вопияху:

Радуйся, Радосте наша, яко нас покрываеши честны́м Твоим омофором;

Радуйся, обилие чудес источающия.

Радуйся, за нас грешныих Ходатаице неустанная;

Радуйся, праведныих утверждение.

Радуйся, похвало иереев благоговейныих;

Радуйся, Покрове, ширьший облака.

Радуйся, скорбящих Утешение;

Радуйся, юныих вразумление и напутствие.

Радуйся, Свете, во тьме светящий;

Радуйся, уязвлений греховныих Целительнице.

Радуйся, райския врата отверзающия;

Радуйся, к Сыну Твоему и Богу благая Путеводительнице.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 9.

Во дни оны фиал гнева Господня на землю Русскую, грех наших ради, пролился бе; и мнози храми Божии разорени беша, и мнози иереи Божии убиени беша. Такожде и храм преподобнаго Сергия на Рогожках разорен бе и икона Твоя чу́дная, Богородице, изъята бе и где ныне – не вемы. И рыдаху людие Московстии, но и плач свой во упование претворяху, вопиюще: Аллилуйя.

Икос 9.

Во дни оны мнози вернии аки бы приговорени к смерти ся мысляху; но в непобедимем смирении Богородице взываху:

Радуйся, от горя и бед страждущих нас избавляющия;

Радуйся, скорбь и печаль потребляющия.

Радуйся, Хранительнице верныих;

Радуйся, заблуждших исправление.

Радуйся, тьму греховную разгоняющия;

Радуйся, мрак душ наших просвещающия.

Радуйся, врага спасения нашего поражение;

Радуйся, благая Покровительнице всех с верою к Тебе прибегающих.

Радуйся, радостей Источниче;

Радуйся, всемилостивая Скоропослушнице, преклоняющия слух к молению нашему.

Радуйся, в терпении помощь всесильная;

Радуйся, Купино Неопалимая, сохраняющия нас от огненных стрел лукаваго.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 10.

По слову святаго Апостола Твоего, Господи, тамо подаеши неизреченную благодать, идеже множайший процвете грех. И во дни оны огненныим испытанием Отечественныя войны землю Русскую Ты, Господи, посетил еси. Но во огненнем испытании святая Церковь Твоя возродися и чада ея от уныния воспряша, радостно зовуще: Аллилуйя.

Икос 10.

Яко и́ногда при Константине Велицем, тако и по прошествии испытания огненнаго войны Отечественныя храми Божии вновь открышася и благочестием просияша; и святая Лавра Сергиева вновь из запустения восста. И Твоя, Пречистая Дево, икона Черниговская, список тоя чудотворныя иконы, в соборе Святыя Троицы помещена бе для почитания верныим. И к Тебе, Пречистая, православный народ притекох припадаяй и вопияй:

Радуйся, Радосте наша;

Радуйся, Покрове святый, ширьший облака.

Радуйся, грешныих воззвание;

Радуйся, праведныих утешение и укрепление.

Радуйся, потопившия фараона мысленнаго;

Радуйся, верныим наставление.

Радуйся, мiра Обновительнице;

Радуйся, Книго живота вечнаго.

Радуйся, о Тебе бо ликует всякая тварь;

Радуйся, Главизно пророческих словес.

Радуйся, пред Сыном Твоим неусыпная Ходатаице;

Радуйся, пастырей назидание.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 11.

Аще и послабление гонением посла Господь, но и мнози обители в разорении и запустении лежаху. Такожде и обитель Гефсиманская, Дом Пресвятыя Богородицы, в разорении бе и людие благочестивии плакаху, но ничесо же сотворити можаху. Но не ведяху, яко близ есть избавление, яко рекл есть Господь: се Аз отворяю и никто же затворит. И ныне мы, грешнии и смиреннии, со страхом и верою взываем: Аллилуйя.

Икос 11.

Яко и́ногда вернии пояху: Яко по суху пешешествовав Израиль по бездне стопами, сице и ныне вернии вси препоны проидоша и обитель Гефсиманскую возродиша. Такожде православнии с любовию и радостию взываху:

Радуйся, нам грешныим благосердая Споручнице;

Радуйся, яко на Тебе по Бозе все упование наше.

Радуйся, Радосте несказанная;

Радуйся, адовых врат поругание.

Радуйся, Цвете неувядаемый;

Радуйся, веры и слез воздаяние.

Радуйся, Архангельский глас приемшия;

Радуйся, яко Тебе ублажат вси роди.

Радуйся, о Тебе же ликует всякая тварь;

Радуйся, Тебе же превозносит ангельский лик.

Радуйся, верныих Державо;

Радуйся, Надеждо христиан неизменная.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 12.

Яко и́ногда в веце девятомнадесяте, такожде и в веце двадесятом Пресвятая Богородица братство иноцев собра; и во утешение и во укрепление им мощи преподобного Варнавы, старца уте́шителя Гефсиманского, обрести и прославити благоволила есть. И ныне мы, недостойнии, к его многоцелебныим мощам припадающе, благодарно вопием: Аллилуйя.

Икос 12.

По времени иное благодеяние Пречистая Божия Мати обители Своей дати восхоте; и Свою честну́ю икону, чтимый список тоя чудотворныя иконы Черниговския Гефсиманския, из обители преподобнаго Сергия в Свою обитель Гефсиманскую пренести повеле. И братие и вси вернии возрадовашася и ко Пречистей Богородице вопияша:

Радуйся, Пречистая Мати;

Радуйся, яко в нас маловерныих веру в Сына Твоего и Господа укрепляющия.

Радуйся, яко нас немощны́х любити и славити Господа научающия;

Радуйся, Преблагословенная во веки.

Радуйся, о Тебе же ликуют силы небесныя;

Радуйся, Главизно спасения нашего.

Радуйся, Тебе же возносит Апостольский лик;

Радуйся, яко вседержавному Покрову Твоему себе вручаем.

Радуйся, верныих нерушимая Державо;

Радуйся, яко с высоты Небесныя на смиренныя рабы Твоя призирающия.

Радуйся, юныих научение и укрепление;

Радуйся, благочестивыих утешение.

Радуйся, Царице Богородице, упование и прибежище наша.

Кондак 13.

О, всепетая Мати, рождшая всех святых святейшее Слово! Нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех и будущия изьми му́ки, о Тебе вопиющих: Аллилуйя.

Этот кондак читается трижды.

Затем читается икос 1-й и кондак 1-ый

Молитва.

К кому возопию, Владычице наша, Пресвятая Богородице, к кому прибегну в печали моей, аще не к Тебе, Заступнице всех труждающихся и обремененныих? Кто плач мой и воздыхание мое приимет, аще не Ты, Помощнице и Покровительнице рода нашего? Услыши и ныне моления наша, Тебе приносимыя, буди нам отрада и утешение, всех благ подательница. Управи житие наше, якоже веси. Буди покров милости Твоея на нас, грешныих. И ныне мы, смиреннии, благодарно вопием:

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякого зла честны́м Твоим омофором. Аминь.

Молитва иная.

О Пресвятая Дево, Мати Христа Бога нашего, Царице Небесе и земли! Вонми многоболезненному воздыханию душ наших, призри с высоты святыя Твоея на нас, с верою и любовию покланяющихся пречистому образу Твоему: се бо грехми в пучину погружаеми и скорбьми обуреваеми, взирающе на Твой чудотворный образ, яко живей Ти сущей с нами, приносим смиренная моления наша. Не имамы бо иныя помощи, ни инаго предстательства, ни утешения, токмо Тебе, о Мати всех скорбящих и обремененных. Утоли скорбь нашу, настави на путь правый нас, заблуждающих, уврачуй болезнующая сердца наша и спаси безнадежных, даруй нам прочее время живота нашего в мире и покаянии проводити, подаждь нам христианскую кончину и на Страшнем Суде Сына Твоего и Бога нашего явися нам милосердая Заступница, да всегда поем, величаем и славим Тя, яко благую Матерь рода христианскаго, со всеми угодившими Богу. Аминь.